با تلاش دانش بنیان ها؛ نسل جدید اکسیژن سازها بومی سازی شد

ربات کشاورز: نسل دوم دستگاه های اکسیژن ساز با مصرف خانگی و درمانگاهی با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ازطریق یک شرکت دانش بنیان بومی سازی شد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، علی ابراهیمی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان درباره ی کارهای این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: شرکت ما از سال ۹۳ فعالیت خودرا در حوزه تجهیزات تنفسی شروع کرد و بعد از دو سال کار تحقیقاتی در سال ۹۵ از طرف معاونت علمی به عنوان مجری طرح کلان علمی کشور در حوزه فعالیت خود شناخته شد. ما توانستیم با حمایت مالی صندوق نوآوری محصول دانش بنیان اکسیژن ساز را در کشور بومی سازی نماییم و انواع مختلفی از آنرا بسازیم. در این رابطه علاوه بر تحقیقات گسترده، ۷۰ هزار خط را کدنویسی و طراحی نموده و تکنولوژی ساخت گازهای تنفسی را نیز بومی سازی کردیم.
وی اضافه کرد: از همان سال ۹۵ نیز محصولات شرکت ما وارد بازار شد و تا امروز ۹ محصول دانش بنیان به تولید رسانده ایم. نخستین محصولی که تولید کردیم اکسیژن ساز خانگی با ظرفیت ۵ لیتر بود و بعد از آن موفق به تولید دستگاه های اکسیژن ساز با ظرفیتهای هشت، پنجاه و هزار لیتری شده ایم که مدل اخیر در بیمارستان ها و مراکز درمانی بزرگ قابل استفاده می باشد. طی پنج سال قبل این شرکت موفق به تولید ۳۰ هزار دستگاه خانگی و ۵۰ دستگاه بیمارستانی شده و در حوزه طراحی و ساخت سیستم های مانیتورینگ و هوشمندسازی نیز فعالیت داشته است.
ابراهیمی با اعلان اینکه چشم انداز پیش رو شرکت ما این است که بتواند در منطقه جنوب غرب آسیا شرکت برتر تولیدکننده تجهیزات پزشکی هوشمند درمان در منزل باشد، اظهار داشت: امروز شرکت ما، تنها دارای ۲۰ نفر تیم تحقیق و توسعه است که در حوزه های الکترونیک، مکانیک و شیمی مشغول فعالیت هستند. خوشبختانه در سالهای قبل توانستیم چرخه طراحی تا تولید محصولاتمان را بطور کامل در داخل شرکت راه اندازی نماییم.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به رونمایی از دو محصول جدید این شرکت اظهار داشت: دو محصولی که روز گذشته از آنها رونمایی گردید از نسل دوم اکسیژن سازهای خانگی هستند. ما در تولید این محصولات ظرفیتی را طراحی کردیم که کشور را بطور کامل از واردات اکسیژن ساز بی نیاز می کند. محصول اول اکسیژن ساز خانگی با مصرف برق یکسان با مدل قبل از خود، ۲۰ درصد افزایش راندمان دارد. این دستگاه با وزن کمتر از ۴ کیلوگرم و ۳۰ درصد ابعاد کوچک تر و با صدای کمتر به تولید اکسیژن می پردازد. اهتمام ما این بوده است که دستگاهی با قدرت و راندمان بالا و به روزتر ارائه دهیم که نیاز بازار را تامین کند.
وی اشاره کرد: برای دستیابی به فناوری ساخت دستگاه اکسیژن ساز چند فناوری در حوزه های مختلف نیاز است. این فناوری ها شامل سیستم برقی و حسگرهای اکسیژن و… می شوند و اگر پروسه ساخت این دستگاه را در نظر آوریم متوجه می شویم که مجموعه کشورهایی که بطور کامل به فناوری ساخت نسل دوم دستگاه های اکسیژن ساز دست یافته اند به تعداد انگشت های یک دست نیز نمی رسد.
ابراهیمی افزود: محصول دومی که از آن رونمایی گردید، نیز دارای فناوری پیشرفته ای است که این شرکت به آن دست یافته است. بطور کلی اکسیژن سازها به دو دسته خانگی و بیمارستانی تقسیم می شوند. اکسیژن سازهای خانگی حداکثر تا ۱۰ لیتر اکسیژن در دقیقه تولید می کنند و اکسیژن سازهای بیمارستانی به تولید اکسیژن با مقدار ۳۰۰ لیتر به بالا در دقیقه می پردازند. در این بین نیاز مراکز درمانی کوچکی بازه ای میان ۵۰ تا ۲۰۰ لیتر اکسیژن تولیدی است. این مراکز می توانند شامل درمانگاه ها و اتاق های عمل باشند. این دستگاه همین طور قابلیت آنرا دارد که با فشار بالا اکسیژن تولید نماید و این مسئله می تواند دستگاه را مطابق با عملکرد دستگاه بیهوشی، به استفاده برساند.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: در سالهای قبل تعداد تلفات جانی قابل توجهی داشتیم که به سبب لطمه های ناشی از کپسول های اکسیژن بود. این کپسول ها همچنان مشکل جابه جایی و خطر انفجار را نیز داشتند.
ابراهیمی در آخر درباره ی صادرات این محصول نیز اشاره کرد: در سالهای قبل بیش از هزار دستگاه اکسیژن ساز را به کشورهای هندوستان، عراق و سوریه صادر کرده ایم.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از مهر، نسل دوم دستگاه های اکسیژن ساز با مصرف خانگی و درمانگاهی که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی بومی سازی شده است، روز گذشته در مراسمی رونمایی گردید.

منبع: