درمان بیماری سالک با داروی دانش بنیان ایرانی

به گزارش ربات کشاورز، یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه دارو و فرآورده های پیشرفته تشخیص و درمان، از تولید یک کرم گیاهی با اثر درمانی بر زخم سالک اطلاع داد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نعمتی مدیرعامل شرکت دانش بنیان بهپاد طب ایرانی ها ضمن اشاره به این که هدف اصلی شرکت تولید داروهای تنظیم کننده سیستم ایمنی قابل استفاده در درمان بیماری های متعدد با تاکید بر درمان سرطان، بیماری های عفونی، بیماری های التهابی مزمن و خود ایمن، تولید دانش فنی برای شناسایی، استخراج و فرمولاسیون ایمونومدولاتورها و تولید مکمل های تنظیم کننده سیستم ایمنی است؛ اضافه کرد: هم اکنون یکی از حوزه های تخصصی فعالیت شرکت، شناسایی و استخراج ایمونومودولاتورهای گیاهی است. یکی از محصولاتی که جز ایمونومدولاتورها گیاهی در آن مورد استفاده قرار گرفته است کرم ۱LeishG با اثر درمانی بر زخم سالک یا لیشمانوز جلدی است که در مراکز درمانی، بیمارستان ها، شبکه های بهداشت و کلینیک های پوست به کار می آید.
وی اضافه کرد: با عنایت به افزایش دامنه این بیماری در چند سال گذشته در خیلی از استانهای کشور مانند ایلام، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و … کاربرد آن در داخل کشور بسیار فراوان خواهد بود همینطور کشورهای حوزه مدیترانه هم به وفور به این بیماری مبتلا هستند و می توانند مصرف کننده این دارو باشند.
مدیرعامل شرکت بهپاد طب ایرانی ها بیان نمود: فرآورده هایتک ۱LeishG که حاصل تحقیقات و مطالعات محققان و دانشمندان شرکت در بیشتر از ۲۰ سال قبل است، مراحل انجام مطالعات آزمایشگاهی و بالینی را به پایان رسانده و در خلال این مدت با انجام مطالعات بالینی مختلف فرمولاسیون آن بهینه شده است. اثربخشی فرآورده طبیعی ۱LeishG در زخم های کوچک ۱۰۰ درصد و در زخم های بزرگ مشابه داروی استاندارد خارجی است.
وی افزود: این محصول که از جنبه های مختلف در درمان لیشمانیوز جلدی مؤثر است خصوصیت های منحصر به فردی دارد؛ از آنجاییکه یکی از معض های اصلی بیماری سالک، اسکار بجا مانده بعد از درمان بیماری است، فرآورده ۱LeishG این خصوصیت منحصر به فرد را دارد که علاوه بر درمان بیماری با خاصیت ترمیم کنندگی خود در زخم های کوچک و متوسط اسکار زخم را هم ترمیم کند.
نعمتی اضافه کرد: همینطور خصوصیت منحصر به فرد دیگر این محصول شکل دارویی آن است که به صورت کرم است؛ درمان روتین لیشمانیوز جلدی هم اکنون استفاده از فراورده های تزریقی وارداتی است که استفاده از آن علاوه بر دردناک بودن تزریق در محل زخم، احتیاج به تیم پرستاری داشته و استفاده از آن توسط خود بیمار ممکن نیست؛ اما از آنجائیکه این فرآورده به شکل کرم فرموله شده است امکان استفاده شخصی به بیمار را می دهد و استعمال آن برای بیمار دردناک نخواهد بود.
این کارشناس فناور همینطور اظهار داشت: هم اکنون تمامی فراورده های درمانی سالک در داخل ایران داروهای شیمیایی وارداتی هستند که یا به صورت product Finish وارد شده یا ماده موثره آن وارد شده و در داخل کشور فرموله می شود. علاوه بر اثر گذاری تحریم ها بر واردات این محصولات هزینه تأمین آنها بسیار زیاد بوده اما فرآورده ۱LeishG یک فرآورده طبیعی و کاملا بومی بوده که برای فرمولاسیون آن احتیاج به هیچ گونه ماده موثره وارداتی است.
وی در انتها اظهار داشت: از دیگر خصوصیت های متمایز کننده این دارو از روش های درمان استاندارد عدم وجود عوارض جانبی می باشد؛ این دارو مجوزهای لازم از وزارت بهداشت را دریافت کرده و درحال عرضه به بازار است.

منبع: