در رشته های والیبال و بسکتبال؛ سیستم ویدئوچک ورزشی در کشور توسط فناوران بومی سازی شد

ربات کشاورز: یک شرکت خلاق فناور، موفق به تولید بومی سیستم ویدئوچک (بازبینی تصاویر) ورزشی در رشته والیبال و بسکتبال شد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، به همت یک شرکت خلاق فناور، تولید بومی سیستم ویدئوچک (بازبینی تصاویر) ورزشی در رشته والیبال و بسکتبال رقم خورده و این سیستم اینروزها در رشته فوتبال نیز در مرحله آزمایش قرار دارد و کاربرد آن در فوتبال کشور، دستاورد مهم و قابل توجهی خواهدبود.
سعید محمدی، مدیرعامل شرکت پیام رسانان این شرکت خلاق درباب نحوه عملکرد این سیستم اظهار داشت: سیستم ویدئوچک برای بازنگری تصاویر در مسابقات ورزشی مختلف کاربرد داشته و به صورتی یکی از اعضای تیم داوری در مسابقات شمرده می شود و به داوران برای تصحیح رأی اشتباه شأن کمک می نماید.
وی افزود: شرکت پیام رسانان، یکی از چهار شرکت سازنده این سیستم در جهان است و در قاره آسیا هیچ رقیبی ندارد و در کنار ما، شرکت های Genius Sport و Hawk-Eye از انگلیس و شرکت TDS از لهستان، از تولیدکنندگان این نوع از سیستم های ویدئوچک به شمار می آیند و نکته قابل توجه این است که این شرکتها به دلیل تحریم به ایران، محصولی نمی فروشند و ما با تولید بومی این محصول عملاً کشور را در این زمینه خودکفا کرده ایم.
مدیرعامل شرکت پیام رسانان با اعلان اینکه از این نوع از سیستم ویدئوچک تنها یک نمونه در کشور موجود است، اظهار داشت: تنها سیستم ویدئوچکی که هم اکنون، در کشور وجود دارد، سیستمی است که توسط فدراسیون والیبال در سال ۲۰۱۴ از شرکتData Project ایتالیایی خریداری شده که سالیانه مبلغ شش هزار یورو بابت حق لایسنس از ایران دریافت می کند. البته این شرکت هم زیر مجموعه شرکت Genius Sport انگلیس قرار گرفته است.
محمدی درباب قیمت تمام شده این محصول عنوان کرد: تولید بومی این سیستم، صرفه جویی ارزی قابل توجهی را بدنبال خواهد داشت چونکه هزینه تمام شده تولید آن حدودا نصف قیمت سیستم های اروپایی است و در عین حال، همان کیفیت را ارائه می کند، دوربین های این سیستم، ساخت آلمان است و رقبای خارجی هم از همین برند آلمانی استفاده می نمایند.
به باور او، فارغ از مسائل مالی و هزینه تمام شده، دیگر مزیت این سیستم در مقایسه با نمونه های خارجی، دسترس پذیری آسان تر آنست و تنها شامل یک دستگاه کامپیوتر می شود؛ این در شرایطی است که نمونه مشابه آن از یک سیستم مرکزی و دو server تشکیل شده است که این امر، دسترس پذیری و حمل سیستم را دشوارتر می کند. مضاف بر این، سیستم بومی تمام زبان های دنیا را هم پوشش می دهد.
محمدی، همین طور با اعلان اینکه از امسال صادرات سیستم ویدئوچک به خارج نیز شروع شده است، اظهار داشت: تیم ما برای نصب سیستم ویدئوچک اواخر هفته راهی کشور بحرین می شود و به جز بحرین با مشتری های دیگری از سایر کشورها هم برای صادر کردن این محصول درحال مذاکره هستیم.
او افزود: این محصول از تاییدیه شرکت خلاق برخوردارست و سابقه فروش و اجاره سیستم در مسابقات والیبال و بسکتبال را در کارنامه خود دارد و در جام ملت های آسیا که در ارومیه برگزار گردید، مورد استفاده قرار گرفت؛ البته باوجود این که شاخه اصلی فعالیت این سیستم، در سالهای قبل در ورزش والیبال بوده با این وجود، در ورزش فوتبال هم مورد آزمایش قرار گرفته است.