رییس سازمان محیط زیست کشور از تالاب خشکیده هامون بازدید کرد

ربات کشاورز: سیستان و بلوچستان رییس سازمان محیط زیست کشور به همراه رییس منابع طبیعی کشور و تعدادی از مسئولان سیستان و بلوچستان امروز سه شنبه از بستر تالاب خشکیده هامون بازدید نمودند.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، باتوجه به اهمیتی که مقابله با پدیده گرد و غبار در سیستان و بلوچستان برای دولت سیزدهم دارد، برای اولین بار جلسه «ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار» در این استان برگزار می شود.
باتوجه به اهمیت سیستان و بلوچستان برای دولت سیزدهم، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای بار دوم در استان حضور پیدا کرده تا از جانب رئیس جمهور پیگیر چالش های محیط زیستی مردم منطقه باشد.
پیگیری مصوبات قبلی سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، بازدید از آخرین شرایط تالاب هامون، بررسی وضعیت چاه نیمه ها و برگزاری «ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار» از برنامه های دیگر سلاجقه در این سفر است.
شانزدهمین جلسه ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با حضور نمایندگانی از تمام دستگاه های مسئول در این استان برگزار می شود.
باتوجه به اهمیت مقابله با پدیده گرد و غبار در سیستان و بلوچستان برای دولت سیزدهم، برای اولین بار است که این جلسه، خارج از پایتخت برگزار می گردد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در حاشیه این بازدید اعلام نمود: از شروع امسال تا حالا بیش از ۱۰۰ روز توفان و گرد و خاک با بوجودآوردن اختلال در تردد جاده ای و مشکلات فراوان تنفسی برای شهروندان این استان به وجود آورده است.
مجید محبی اضافه کرد: از شروع سال تا حالا بیش از ۵۳ هشدار هواشناسی شامل جوی و دریایی در سیستان و بلوچستان صادر شده که حدود ۱۰۰ روز توفان و گردو خاک و شرایط جوی در وضعیت ناسالم و خطرناک بوده است.
وی افزود: برمبنای فاکتورهای هواشناسی ۹۲ درصد از مساحت سیستان و بلوچستان تحت تاثیر خشکسالی است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اضافه کرد: تاثیرات خشکسالی در هر منطقه خاص و متفاوت شرایط اقلیمی آن منطقه بوده و مدت آشکار شدن لطمه های آن نیز ممکنست در مناطق مختلف، تفاوت داشته باشد، اما آن چه مشهود هست لطمه های جدی آن بر روند طبیعی کارهای انسانی، حیات گیاهی و زندگی جانوری و هم چنین تاثیر آن بر حوزه کشاورزی، صنعت، اقتصادی، اجتماعی و میزان آب های سطحی و زیرزمینی است.
وی افزود: هم چنین تخریب یکی از تالاب های مهم بین المللی که زمانی مأمن ۱۹۰ گونه از پرندگان بومی و مهاجر بود، تخریب ۱۷۵ هزار هکتار نیزار حاشیه هامون که منبع تغذیه گاو سیستانی بود، نابودی ماهیان دریاچه، افزایش آلودگی هوا به ویژه گرد و غبار و ماسه در هوای شهرها و روستاها، افت شدید سطح آب های زیرزمینی و کاهش حاصلخیزی خاک و افزایش شوری آن از دیگر عواقب خشکسالی در سیستان است.
محبی اشاره کرد: افزایش تخریب مراتع براثر تشدید چرا و عدم پراکنش صحیح دام در مرتع براثر کاهش و فقر پوشش گیاهی، افزایش بیکاری براثر از میان رفتن مشاغلی همچون دامداری و کشاورزی، صیادی، حصیربافی و تشدید مهاجر و افزایش معضلات ناشی از حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ از دیگر نتایج خشکسالی های مدام در استان است.