تشدید بارش و احتمال صدمه به محصولات کشاورزی در ۲۵ استان

به گزارش ربات کشاورز، سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارندگی و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی در۲۵ استان و وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج تا ۲ متر در جنوب کشور اطلاع داد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از ادامه فعالیت سامانه های بارشی، باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در بعضی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ و در ارتفاعات البرز و ارتفاعات زاگرس مرکزی احتمال بارش برف از چهارشنبه تا شنبه ( ۱۰ تا ۱۳ آبان) آگاهی داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در اصفهان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، نیمه جنوبی اردبیل، کردستان، همدان، لرستان، کرمانشاه، تهران، البرز، زنجان، قزوین، ارتفاعات مازندران، مرکزی، ایلام، شمال و شرق خوزستان، نیمه شمالی فارس، مرکز و غرب کرمان، هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان و پنجشنبه در خوزستان، ایلام، کرمانشاه، همدان، مرکزی، لرستان، کردستان، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، جنوب قزوین، البرز، تهران، ارتفاعات مازندران، غرب سمنان، قم، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس، ارتفاعات کرمان پیش بینی می شود.

جمعه درفارس، یزد، نیمه شمالی کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ارتفاعات استانهای مازندران، البرز، تهران و سمنان، شمال هرمزگان و شنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، همدان، قزوین، ارتفاعات البرز، تهران و سمنان، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و هرمزگان حاکمیت این شرایط جوی دور از انتظار نیست.

بر اثر این مخاطره جوی احتمال خسارت به محصولات باغی، زراعی، سازه های موقت و ماشین آلات کشاورزی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش لطمه ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی تسریع در کشت محصولات پاییزه و انتقال نهاده های کشاورزی با اماکن مسقف، زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع باتوجه به وقوع بارش، عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی باتوجه به وقوع بارش، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به محلهای مسقف مانند سیب زمینی، گردو، صیفی جات و مرکبات، کنترل دما و رطوبت انبارها باتوجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماریهای قارچی، بسته نگهداشتن دریچه های گلخانه ها در هنگام کاهش دما و بارش، جلوگیری از نفوذ روان آب به داخل سالن های پرورشی، تنظیم دریچه های ورودی و خروجی آب استخرها باتوجه به رخداد بارندگی و خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏ ها و مسیل‏ ها باتوجه به وقوع بارش را سفارش می کند.

این سازمان همین طور با صدور هشدار سطح زرد از افزایش سرعت وزش بیشینه باد تا محدوده ۲۸ نات در مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای بوشهر و هرمزگان در خلیج فارس و تنگه هرمز و افزایش بیشینه ارتفاع امواج بین ۱.۵ تا ۲ متر از پس از ظهر پنجشنبه تا اواخر وقت دوشنبه (۱۱ تا ۱۵ آبان) آگاهی داد.

این شرایط جوی روز پنجشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان بوشهر، جمعه، شنبه، یکشنبه و دوشنبه نیز در مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطره جوی غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و لطمه به قفس های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و نیمه سنگین و کارهای تفریحی، ایجاد اختلال در کارهای فراساحل و سکوهای نفتی در فراساحل پیش بینی می شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش لطمه ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، ممنوعیت و محدودیت کارهای تفریحی، شنا، شیلاتی و تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و تفریحی، اتخاذ محدودیت و تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورها و اندیشیدن تمهیدات لازم جهت کارهای فراساحل و کارهای سکوهای نفتی را سفارش می کند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا هشدار زردرنگ به مفهوم این است که پدیده ای جوی رخ خواهد داد که ممکنست در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را بوجود آورد. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از طرف دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: