هند میزبان نخستین بازار آلودگی هوا در جهان

به گزارش ربات کشاورز، خراسان رضوی هند با بحران آلودگی هوا روبرو شده و در کوشش برای معکوس کردن این مشکل، نخستین بازار انتشار ذرات معلق در جهان را راه اندازی کرده است.
به نقل از ویفروم، هند با بدترین بحران آلودگی هوا در جهان مواجه می باشد و میلیاردها نفر دائماً در معرض سطوح ناسالم PM ۲.۵ محیطی (مضرترین آلاینده موجود در هوا) قرار دارند.
در سال ۲۰۲۲، چندین شهر هند بعنوان آلوده ترین شهر های جهان رتبه بندی شدند. حالا در سال ۲۰۲۳، کیفیت هوا در پایتخت هند کاسته شده و دهلی را به آلوده ترین شهر این کشور تبدیل نموده است. این کاهش وحشتناک در کیفیت هوا و آگاهی از اثرات نامطلوب آن بر بخش های بهداشت و توسعه در هند، سبب ایجاد نوآوری موثر در حکمرانی عمومی با حمایت بخش خصوصی شد.
بازارهای کنترل آلودگی به صورت گسترده ای با کاهش آلودگی در خیلی از مناطق در سراسر دنیا اعتبار یافتند. بعنوان مثال، بین سالهای ۱۹۸۰ و ۲۰۰۳ در ایالات متحده، معرفی طرح تجارت انتشار گازهای گلخانه ای (ETS) به صورت قابل ملاحظه ای آلودگی ناشی از دی اکسید گوگرد در هوا را تا ۴۰ درصد کم کرد. بازارهای تجاری از آن زمان برای کاهش آلاینده ها در کانادا و اروپا به کار گرفته شده اند اما قبلا هیچگاه این مورد برای مقابله با آلودگی ذرات معلق در هوا استفاده نشده است.
هند، نخستین بازار انتشار ذرات معلق در جهان را راه اندازی کرده است و در سال ۲۰۱۹، دولت گجرات نخستین بازار جهان در تجارت انتشار ذرات معلق در شهر سورات را ایجاد کرد. این پروژه با نام طرح تجارت انتشار گازهای گلخانه ای با هدف کاهش آلودگی هوا از راه اجازه دادن به صنایع برای خرید و فروش مجوز برای انتشار ذرات معلق است.
این پروژه آزمایشی برای نخستین بار توسط وزارت محیط زیست، جنگلها و تغییرات آب وهوا در سال ۲۰۱۲ مفهوم سازی شد.
به عبارت ساده، مشاغلی که ذرات معلق بیشتر از حد مجاز منتشر می کنند، باید از مشاغلی که انتشار کمتری دارند مجوز خریداری کنند. این رویکرد تضمین می نماید که کسب و کارها و صنایعی که آلاینده های سنگین هستند، هزینه بیشتری متحمل می شوند که از تعهد مالی بعنوان وسیله ای برای تشویق روش های پاک تر حمایت می کند.
هیئت کنترل آلودگی گجرات با تعیین سقفی برای حجم کل انتشار ذرات معلق (PM) مجاز برای صنایع شرکت کننده، نقشی اساسی در این امر ایفا می کند. این سقف بر مبنای داده های انتشارات تاریخی جمع آوری شده به وسیله سیستم های نظارت مستمر انتشار است.
گجرات یکی از صنعتی ترین ایالت های هند است که تمرکز زیادی در قسمت های صنعتی انرژی بر مانند آهن و فولاد، پتروشیمی، آلومینیوم، سیمان، کود و نیروگاه ها دارد به این مفهوم که گجرات با مشکل شدید آلودگی هوا، بخصوص از ذرات معلق که مخلوطی از ذرات جامد ریز و قطرات مایع معلق در هوا هستند، مواجه می باشد و سبب مشکلات سلامتی مختلفی می شود.
برخلاف رویکرد مقررات کنترل و فرماندهی سنتی قبلی که به طور عمده بر اعمال محدودیت های سختگیرانه در مورد انتشار بدون اعمال هیچ گونه محدودیتی بر حجم کلی آلودگی انتشار یافته متمرکز بود، طرح جدید سقفی برای انتشار کل آلودگی معرفی نمود.
با تعهد هند به دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۳۰ و نشست آتی COP۲۸، تمرکز بر تأمین مالی آب و هوا بسیار مهم شده است.
انتظار می رود با معرفی مشوق های مالی و راهکارهای مبتنی بر بازار، صنایع آلاینده هزینه آلودگی را در هزینه های تجاری و تصمیم گیری متمرکز بگنجانند و بدون اصلاحات بازار و تقاضا برای تحقیقات قوی در رابطه با کیفیت هوا، آلاینده های سنگین به آلودگی هوا ادامه خواهند داد.