در قالب یک توافقنامه صورت می گیرد؛ ارتقاء حمایت های سازمان مالیاتی از دانش بنیان ها و واحدهای فناور

به گزارش ربات کشاورز، توافق ‎نامه همکاری مشترک معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان امور مالیاتی در جهت تقویت هوشمندسازی نظام مالیاتی و توسعه زیست بوم دانش بنیان حامی نظام مالیاتی در محیط های علمی منعقد گردید.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، این توافق نامه در جهت اجرای تدابیر مقام معظم رهبری و مفاد سند تحول دولت مردمی و سیاست های دولت سیزدهم و سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه در خصوص گسترش اقتصاد دانش بنیان، توسعه زیست بوم دانش بنیان، تقویت هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک، پشتیبانی از رشد تولید دانش بنیان و اصلاح ساختار اداری سازمان ها با هدف همکاری در پیشبرد برنامه های هوشمندسازی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان در جهت اصلاح ساختار و فرآیندهای اداری در میان روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و سید محمد هادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور منعقد گردید.
موضوع توافق نامه مذکور، همکاری متقابل در تقویت هوشمندسازی نظام مالیاتی و توسعه اقتصاد دانش بنیان و حل چالش های فرآیندی و ساختاری سازمان با عنایت به نیازها و ظرفیتهای فناورانه موجود در سازمان و هم توسعه زیست بوم دانش بنیان تقویت کننده و حامی نظام مالیاتی در محیط های علمی و پژوهشی کشور است. همینطور استفاده از ظرفیتهای دانش بنیانی برای تقویت فرآیندها و زیرساخت های هوشمندسازی نظام مالیاتی، ارتقاء حمایت های سازمان مالیاتی از شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناور و توسعه زیست بوم دانش بنیان تقویت کننده نظام هوشمند مالیاتی در محیط های علمی و پژوهشی کشور همچون اهداف مشترک این همکاری است.
در ادامه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و سازمان امور مالیاتی متعهد شدند که در طول مدت برقراری توافق نامه، نحوه تأمین مالی طرح های مشترک را در کارگروه راهبری توافق نامه تعیین کرده و تخصیص دهند.
توسعه فرآیندهای هوشمندسازی نظام مالیاتی و تقویت فناوری های مالیاتی، توجه به حل نیازهای اساسی سازمان در راه هوشمند سازی، تقویت زیرساخت های فناورانه سازمان، تقویت نیروهای انسانی مورد نیاز برای توسعه فناوری و هوشمندسازی سازمان و توسعه زیست بوم دانش بنیان در رابطه با نظام مالیاتی در محیط های علمی پژوهشی کشور از سیاست های اصلی این همکاری مشترک اعلام گردید.
همچنین پشتیبانی از تعریف طرح های دانش بنیان با هدف رفع نیازهای سازمان و توسعه هوشمندسازی نظام مالیاتی، پشتیبانی از تشکیل و راهبری کنسرسیوم های دانش بنیان و فناور فعال در حوزه های مختلف نظام مالیاتی، شناسایی و معرفی شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناور با عنایت به نیازهای سازمان، پشتیبانی از توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری های مالیاتی در محیط های علمی – پژوهشی کشور، اولویت دهی و تسهیلگری در استفاده از ابزارهای قانونی موجود در معاونت بخصوص ابزارهای قانون جهش تولید دانش بنیان و قانون پشتیبانی از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، برای شرکتهای دانش بنیان‎ فعال در حوزه های مختلف نظام مالیاتی و پشتیبانی از شکل گیری و رشد کسب وکارهای نوپای دانش بنیان و فناور جدید جهت فعالیت در حوزه های مختلف نظام مالیاتی با مشارکت ارکان زیست بوم (شتاب دهنده، مرکز رشد، کارخانه نوآوری و… ) همچون تعهدات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در این توافق نامه است.
در اولویت قراردادن و تسهیل گری جهت اعطای تسهیلات مالیاتی در چارچوب اعتبار مالیاتی و معافیت برای شرکتهای دانش بنیان فعال در پروژه های سازمان مطابق قوانین موضوعه، کمک به توسعه زیست بوم دانش بنیان حوزه های مختلف نظام مالیاتی در محیط های علمی و پژوهشی کشور، معرفی نیازهای فرآیندی و زیرساختی سازمان در توسعه هوشمندسازی نظام مالیاتی به معاونت جهت معرفی به شرکتهای دانش بنیان و تقویت کارگزاران تبادل فناوری برای تهیه درخواست پیشنهادیه های فنی (RFP) جهت عرضه به معاونت هم همچون تعهداتی است که سازمان امور مالیاتی مشمول شد.
روح الله دهقانی ضمن اشاره به دیدار اخیر با مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان در خصوص شکل گیری یک خیزش فناورانه اظهار داشت: ما امروز نیازمند سرمایه گذاری های جدید هستیم و اگر یک نقطه روشن در این حوزه وجود داشته باشد از همین جا شکل خواهد گرفت.
در ادامه سید محمد هادی سبحانیان ضمن بیان خرسندی از توافق نامه امضا شده، بیان نمود: امیدوار هستیم همکاری ها تداوم داشته باشد و آثاری مثبتی بر جای بگذارد.
وی ضمن اشاره به تغییر عملکرد اکوسیستم مالیاتی کشور به سمت و سوی هوشمند شدن اذعان کرد: وجود شرکتهای دانش بنیان می تواند نقش مثبتی برای سازمان امور مالیاتی کشور ایفا کند. همینطور ما در حوزه نظام مالیاتی نیازهای بسیار زیادی داریم که حوزه دانش بنیان می توانند آنها را رفع کنند. از شرکتهای دانش بنیان می خواهیم دست یاری برسانند و ظرفیت ها را شناسایی کنند.
او در انتها اضافه کرد: با عنایت به همت جدی که در دو طرف توافق نامه وجود دارد، معتقد هستم حالا شرایط مهیا است که جلسات فشرده برگزار گردد و کار عملیاتی آغاز شود.

منبع: