یک مقام مسئول خبر داد؛ افزایش ۲۵۰ درصدی بودجه شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی در ۱۴۰۲

ربات کشاورز: مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی کشور از افزایش ۲۵۰ درصدی بودجه شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی در ۱۴۰۲ آگاهی داد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، دهمین نشست سراسری مدیران شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری روز یکشنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۲ به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار گردید.
هر ساله مدیران و اعضای شبکه و سایر سازمان های همکار در نشستی سراسری به بررسی عملکرد لابراتوار ها، نیازها و نحوه ارائه خدمات جدید می پردازند و همین طور از مدیران لابراتوار هایی که در طول مدت یک سال قبل عملکرد مطلوبی داشته‎اند، تقدیر می کنند.
رضا اسدی فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی کشور ضمن اشاره به تاریخچه شبکه آزمایشگاهی اظهار داشت: شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی ایران با هدف هم افزایی توانمندی های آزمایشگاهی کشور در عرصه های مختلف فناوری های پیشرفته و راهبردی از آغاز تیرماه سال ۱۳۹۳ فعالیت خودرا شروع کرد و امروز می توان ادعا کرد این شبکه یک بخش اجتناب ناپذیر از زیست بوم فناوری کشور شده است.
وی ضمن تقدیر از مساعدت معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان درباب افزایش بودجه شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی و اختصاص اعتبارات ویژه برای پژوهش های نیازمحور فناورانه، اظهار داشت: در دهمین دوره شبکه آزمایشگاهی، خدمات حمایتی شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی با حمایت معاونت علمی به ۹۰۰ میلیاردریال افزایش داده شد و بر این اساس امسال ۳۰۰ میلیاردریال حمایت های عمومی و ۶۰۰ میلیاردریال حمایت برنامه محور در شبکه آزمایشگاهی ارائه شد.
اسدی فرد افزود: همین طور در سال ۱۴۰۲ علاوه بر اعتبارات عمومی باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی ویژه اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که بصورت فصلی ارائه می شود، اعتبارات جدید مبتنی بر فعالیتهای برنامه محور در عرصه توسعه فناوری و همین طور خروجی فعالیتهای پژوهشی نیز ارائه شد.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۵۴ لابراتوار تخصصی و پژوهشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد هم عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری هستند و با عنایت به عملکرد مطلوب ۱۷ لابراتوار طی یک سال گذشته، جایگاه عضویت آنها در شبکه مزبور به سطح «توانمند» ارتقاء یافته است.
اسدی فرد درباب شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی با هدف افزایش راندمان زیرساخت های آزمایشگاهی کشور آگاهی داد و اضافه کرد: پلتفرمی بمنظور اشتراک گذاری دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی، ارائه خدمات آزمایشگاهی و پشتیبانی از توسعه کمی و بهبود کیفی خدمات آزمایشگاهی به راه افتاده است.
به گفته وی در این شبکه، خدمات آزمایشگاهی متنوعی در عرصه های فنی و مهندسی همچون مکانیک، مواد و متالورژی، برق و الکترونیک، شیمی، هوا فضا، معدن، حوزه های محیط زیست، کشاورزی و گیاهان دارویی، حوزه های زیست فناوری و پزشکی مانند داروسازی، سلول های بنیادی، مهندسی بافت، حوزه های علوم شناختی و مغز، صنایع دستی، مواد غذایی و… به متقاضیان ارائه می شود.
اسدی فرد ضمن اشاره به ظرفیتهای قانون جهش تولید دانش بنیان برای لابراتوار های بخش خصوصی و دانش بنیان اضافه کرد: تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان در امسال، ظرفیتهای بسیار مهمی را در عرصه شرکت ها، صنایع و همین طور لابراتوار های دانش بنیان ایجاد کرد که می توانیم از این ظرفیت در عرصه لابراتوار نیز بهره ببریم و لابراتوار های بخش خصوصی می توانند به عضویت شبکه آزمایشگاهی در بیایند
رئیس مرکز امور شرکتها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان اظهار نمود: اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه موضوع دیگری است و صنایع می توانند از ظرفیت ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان استفاده نمایند.
در این مراسم با حضور رضا اسدی فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی و شقایق حق جوی، رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت، ۲۰ مرکز آزمایشگاهی برتر و ۹ لابراتوار که نسبت به سال قبل رشد قابل توجهی داشتند، مورد تقدیر قرار گرفتند.
نشست پرسش و پاسخ و بیان مشکلات با حضور مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی و مدیران مراکز عضو شبکه و بازدید از دانشگاه علوم تحقیقات از دیگر برنامه های ددهمین نشست مدیران مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی بود
شرکت کنندگان در این رویداد که هرساله یکی از مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی میزبان آنست، ضمن تعامل و گفت و گو با یکدیگر به بیان تازه ترین اقدام ها، دستاوردها و بیان تجربه هایشان می پردازند و با ظرفیت ها و توانمندی های یکدیگر همچون مرکز میزبان آشنا می شوند. این رویداد همین طور فرصتی است تا مدیران و فعالان مراکز عضو شبکه، به بیان دغدغه ها و چالش هایشان بپردازند، دیدگاه هایشان را با مسئولان شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی مطرح کنند و برای ریل گذاری مسیر پیش رو، توسعه خدمات آزمایشگاهی و ارتقای ظرفیت ها، به بحث، گفتگو و تبادل نظر بنشینند.
نشست سالانه، اما هدف دیگری را نیز دنبال می کند که ایجاد انگیزه، ترویج و فرهنگ سازی توسعه ظرفیتهای آزمایشگاهی، مشتری مداری، ارتقای استانداردها و روش آزمون ها و در نهایت ارائه خدمات بهتر به مخاطبان با رونق پژوهش های کارآمد، ارتقای کیفیت محصولات و نیز تحول آفرینی در اقتصاد دانش بنیان است.

منبع: