لزوم انجام اقدامات مضاعف برای مدیریت پسماندهای صنعتی، ویژه و پزشکی

به گزارش ربات کشاورز، مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تعریف پنج نوع پسماند در قانون مدیریت پسماند اظهار داشت: از میان آنها پسماندهای صنعتی، ویژه و پزشکی نیازمند انجام اقدامات مضاعفی هستند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا مهدی خادم ثامنی در نشست بررسی مدیریت پسماند که امروز در اداره کل محیط زیست استان تهران برگزار گردید، با اشاره به بخشنامه اجرائی قانون کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی اظهار داشت: در این بخشنامه استاندارد کیسه های زیست تخریب پذیر را تدوین و تصویب کردیم.

وی افزود: ماده ۳ این قانون درباره ی ممنوعیت توزیع رایگان کیسه های پلاستیکی است که طی هفته زمین پاک(۳ تا ۹ اردیبهشت)ب ه صورت پایلوت در فروشگاه های زنجیره ای اجرا می شود.

ثامنی افزود: با فرودگاه ها و شهرداری ها همین طور مدیران کل محیط زیست استانها برای بهره گیری از ظرفیتهای آنها برای اجرای این بخشنامه رایزنی کرده ایم.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط زیست اظهار داشت: لازم است قانون مدیریت پسماند را اجرا نماییم چون در صورت عدم اجرا مردم دلسرد می شود و در صورت لزوم از مجلس و قوه قضاییه کمک می گیریم تا ممنوعیت توزیع رایگان کیسه های پلاستیکی محقق شود.

وی با اعلان اینکه کیسه های زیست تخریب پذیر توجیه اقتصادی ندارند اظهار داشت: بهترین راه این است که هنگام خرید کیسه های پارچه ای یا کیسه های پلاستیکی ضخیم به همراه داشته باشیم. اصناف نیز موافق عدم توزیع کیسه های پلاستیکی هستند. این کیسه ها به مرور تبدیل به ریزپلاستیک و وارد زنجیره غذایی می شوند.

ثامنی درباره ی ممنوعیت توزیع کیسه های پلاستیکی در کشورهای دیگر اظهار داشت: پاکستان قانونی دراین زمینه تصویب کرده است و بنگلادش آنرا ممنوع کرده است در کل از ۱۸۰ کشور ر ۱۵۰ کشور توزیع کیسه های پلاستیکی برمبنای قانون ممنوع شده است.

وی با اعلان اینکه هم اکنون توزیع رایگان کیسه های پلاستیکی در کشورمان برمبنای قانون ممنوعست اظهار داشت: این قانون ضمانت اجرائی نیز دارد چونکه شیوه نامه ماده ۳ نیز ابلاغ گردیده است.

ثامنی افزود: وزارت صمت در شیوه نامه و بخشنامه اجرائی مدیریت پسماند نتوانسته به ما کمکی کند.

وی اشاره کرد: اگر تا پایان هفته زمین پاک به نتیجه مورد نظر در حوزه ممنوعیت توزیع کیسه های پلاستیکی نرسیم، بوسیله قوه قضاییه اقدام خواهیم کرد. کار را الان فقط با فروشگاه های زنجیره ای آغاز نموده ایم. تعدادی از آنان نگرانی ریزش مشتریان خودرا دارند.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بخشنامه کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی اظهار داشت: در این بخشنامه جایگزین کیسه های پلاستیکی، کیسه های کاغذی و پارچه ای است البته می توان کیسه های با ضخامت بیشتر را هم بهره برد.

ثامنی در آخر اشاره کرد: فروشگاه ها تعهدی برای توزیع رایگان کیسه های پلاستیکی ندارند و در حاشیه سودشان دیده می شود. ما می خواهیم قیمت پلاستیک در فاکتور مشخص شود.

منبع: