رئیس سازمان هواشناسی: بارش های برخی مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بوده است

به گزارش ربات کشاورز، رئیس سازمان هواشناسی کشور ضمن اشاره به بی سابقه بودن بارش های اخیر در بعضی مناطق جنوبی اظهار داشت: میزان بارش های روزانه در بعضی مناطق حتی از رکوردهای به جامانده از طوفان گونو در سال ۱۳۸۶ هم بیشتر بوده است.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا سحر تاج بخش مسلمان اظهارکرد: در کنارک ظرف ۲۴ ساعت حدود ۲۴۷ میلیمتر باران بارید که ۱۴۰ میلیمتر بیشتر از رکورد روزانه قبلی [که حاصل از فعالیت طوفان حاره ای گونو در سال ۱۳۸۶ بوده] است.

وی خاطرنشان کرد: در زرآباد هم در ۲۴ ساعت ۲۷۰ میلی متر باران بارید که این مقدار ۲۰۰ میلیمتر بیشتر از رکورد قبلی در سال ۱۳۷۶ این شهر است.

تاج بخش مسلمان افزود: این مقدار بارش در یک شبانه روز از زمان تاسیس اولین ایستگاه هواشناسی در سواحل جنوب سیستان و بلوچستان یعنی حدود نیم قرن پیش تابحال بی سابقه است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: در ایستگاه هواشناسی دریایی چابهار هم برای اولین بار در حدود نیم قرن اخیر، ۱۴۶ میلی متر باران ظرف ۲۴ ساعت بارید.

وی اظهار داشت: بررسی های اولیه ما نشان داده است که بارش های سامانه اخیر سبب ثبت حداقل ۱۰ رکورد جدید بارشی در اقلیم مناطق جنوب کشور شده است.

تاج بخش مسلمان اضافه کرد: آن چه سامانه بارشی اخیر جنوب کشور را از سامانه های قبلی آن متمایز می کند، بارش های فراتر از ظرفیتهای اقلیمی و توان زیرساختی در بعضی از این مناطق است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: بی گمان وقتی خیلی بیشتر از ظرفیتهای اقلیمی یک منطقه باران می بارد، خسارت های سنگینی به زیرساخت ها و تاسیسات مختلف وارد می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، تاج بخش مسلمان در قسمت دیگری از صحبت های خود اظهارکرد: تا بامداد امروز از بیشتر از ۳۸۰ ایستگاه هواشناسی و بارانسجی پنج استان جنوب و جنوب شرقی کشور بارندگی گزارش شده است که در بعضی مناطق سبب آبگرفتگی گسترده، بالاآمدن آب در معابر شهری و روستایی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها شده است.

منبع: