معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر تشریح کرد اعلام نحوه برگزاری جلسات دفاعیه و پذیرش دانشجویان جدید الورود

به گزارش ربات کشاورز معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر، درباره نحوه برگزاری جلسه دفاع از رساله و رساله های دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر در نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ اظهار داشت: جلسات دفاعیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی که دارای سنوات است (در سنوات مجاز بوده یا از کمیسیون های دانشگاه، استان یا مرکزی برای نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ سنوات گرفته اند) با توجه به اهمیت و حساسیت تاریخ دانش‏ آموختگی با مراعات همه شروط و ضوابط مربوطه، می‏ تواند تحت نظارت معاونت آموزشی دانشکده برگزار گردد.
علیرضا رازقی در گفتگو با ایسنا، درباره برنامه آموزشی نیمسال جاری و چگونگی برگزاری کلاس ها اظهار داشت: باآنکه مبنای آموزش در دانشگاه هنر، آموزش حضوری بوده است ولیکن با عنایت به وضعیت اعلام شده از جانب مسئولین حوزه بهداشت و سلامت کشور و تداوم روند همه‏ گیری ویروس کرونا در پاییز و با آگاهی از مسئولیت های خطیر دانشگاه و جهت پیشگیری از توقف فرایند آموزش و به‏ منظور پیشبرد مطلوب امور در شرایط پیش‏ آمده و همینطور انجام بهینه فعالیتهای آموزشی در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، اتکاء به آموزش مجازی بعنوان راهبردی جایگزین مطابق با تاکید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همینطور مصوبه دانشگاه هنر، ادامه و تقویت آموزش های الکترونیکی در دانشگاه در نیمسال تحصیلی آینده بعنوان رویکرد اصلی دانشگاه تعیین و اعلام شده است.
ایشان در ادامه اضافه کرد: حفظ کیفیت آموزش از اصول بنیادین دانشگاه هنر بوده و مسئولین دانشگاه، اعضای هیأت علمی و مدرسان مدعو برای به حداقل رساندن مشکلات فعلی و آتی، تمام تلاش خویش را در جهت تأمین اهداف آموزشی به کار بسته و تمهیدات لازم را برای عرضه دروس با کیفیت مطلوب فراهم خواهند کرد.
رازقی با اشاره به چگونگی وضعیت آموزشی سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه هنر، خاطرنشان کرد: با توجه به این که حفظ سلامت دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه از اولویت های اصلی در همه برنامه‏ ها و تصمیم‏ گیری‏ ها است، ازاین رو فقط در صورت تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص امکان حضور فیزیکی امن دانشجویان، آموزش حضوری در نیمسال تحصیلی آتی انجام خواهد شد. بنابراین با عنایت به پیش‏بینی تداوم شیوع بیماری کرونا در کشور و امکان پذیر نبودن برگزاری کلاس‏ ها به صورت حضوری در دانشگاه هم اکنون، آموزش در همه مقاطع تحصیلی دانشگاه هنر در نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تا تصمیمات بعدی به صورت الکترونیکی در حال انجام می باشد.
وی افزود: برای آشنایی بیشتر و تسهیل در ورود به سامانه آموزش های الکترونیکی و تعریف کلاس و بارگذاری محتوا، فایل‏های راهنما به صورت تصویری، متنی و ویدئو تهیه و در صفحه اول سامانه LMS در اختیار اساتید و دانشجویان قرار گرفته است.
رازقی در پاسخ به این سؤال که با عنایت به ماهیت دروس عملی چه تمهیداتی برای حفظ کیفیت آموزش این دروس از راه فضای مجازی اندیشیده شده است، اظهار نمود: مدرسان دانشگاه می توانند از کارگاه‏ها، آزمایشگاه‏ها و دیگر امکانات زیرساختی آموزشی دانشگاه با هماهنگی واحد و دانشکده مربوطه جهت تهیه فیلم های آموزشی متناسب با واحد درسی خود در این نیمسال یا نیمسال آتی استفاده کنند و محتوای آموزشی مدنظر را ضبط و با هماهنگی گروه آموزشی و دانشکده در اختیار دانشجویان آن درس قرار دهد. امکان استفاده دانشجویان هم از کارگاه‏ها، آزمایشگاه‏ها، کتابخانه‏ ها، پلاتوها و فضاهای دارای امکانات خاص آموزشی جهت پیشبرد تکالیف و یا تحقیق های درسی مورد تایید استاد درس، در صورت تقاضای دانشجو، موافقت گروه آموزشی و دانشکده و با رعایت ضوابط بهداشتی مربوطه تحت نظارت کامل استاد درس و دانشکده در تعداد محدود در ساعات دانشگاهی در فضاهای مورد اشاره میسر است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر، در ادامه اضافه کرد: هم اکنون و تا تصمیم های بعدی، امکان فوق صرفا جهت استفاده‏های کمتر از یک روز از فضا یا امکانات آموزشی طبق ضوابط یاد شده است و ارتباطی به امکانات خوابگاهی یا تغذیه ندارد.
رازقی درباره نحوه برگزاری جلسه دفاع از رساله و رساله های دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر در نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ اظهار داشت: جلسات دفاعیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی که دارای سنوات است (در سنوات مجاز بوده یا از کمیسیون های دانشگاه، استان یا مرکزی برای نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ سنوات گرفته اند) با توجه به اهمیت و حساسیت تاریخ دانش‏ آموختگی با مراعات همه شروط و ضوابط مربوطه، می‏ تواند تحت نظارت معاونت آموزشی دانشکده برگزار گردد. همینطور برگزاری جلسه دفاع در صورت مهیا بودن شرایط طبق پروتکل‏ های بهداشتی مربوطه، مشخصاً با حضور استاد راهنما، مدیرگروه، داوران، نماینده تحصیلات تکمیلی و دانشجو می‏تواند به صورت حضوری در دانشگاه تشکیل ‏شود.
وی در این خصوص افزود: در صورت مهیا نبودن شرایط، برگزاری جلسه دفاعیه به صورت نیمه‏ حضوری یا کاملاً غیرحضوری و به شیوه جلسه برخط (آنلاین) با اطلاع و هماهنگی ریاست دانشکده بلامانع است. در این شکل متن نهایی پایان‏ نامه یا رساله به تمامی داوران و استادان راهنما و مشاور برای انجام اصلاحات ارسال می‏ شود، به‏ نحوی که دانشجو ملزم به ملاقات حضوری و رفت‏ و آمدهای غیر ضروری نباشد و متن به شیوه الکترونیکی بین استادان و دانشجو رد و بدل شود. تا اطلاع ثانوی نیز، انجام تسویه حساب، ثبت رساله یا رساله و درخواست برگزاری جلسه دفاعیه توسط دانشجو از راه سامانه گلستان صورت می گیرد و فرایند مربوطه مطابق اعلام صورت پذیرفته توسط اداره کل آموزش دانشگاه به صورت الکترونیکی طی می‏ شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنر، به برنامه این دانشگاه برای پذیرش دانشجویان جدیدالورود اشاره و اشاره کرد: شروع سال تحصیلی برای دانشجویان جدیدالورود بر مبنای اعلام نتایج نهایی پذیرفته شدگان، مطابق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور از اوایل آبان ماه خواهد بود و در شرایط فعلی، در نظر داریم معرفی دانشگاه هنر با استفاده از فضای مجازی صورت پذیرد.

منبع: