معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مطرح کرد تلاش جهاد دانشگاهی برای نگاه علمی به تمام ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی

به گزارش ربات کشاورز معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست خبری رویداد ملی – دانشجویی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: رویکرد تبلیغی- ترویجی برای معرفی شخصیت ها خوب است، اما نباید تمامی برنامه ها منحصر به فعالیتهای تبلیغی- ترویجی باشد. جهاد دانشگاهی با پیشینیه علمی و پژوهشی خود، کوشیده است که به تمام ابعاد شخصیت شهید سردار سلیمانی با رویکرد علمی هم نگاه شود.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، نشست خبری رویداد ملی – دانشجویی بزرگداشت سیدالشهدای مقاومت، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بامداد امروز (۶ دیماه ۹۹) با حضور دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و مهدی عباسی، سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار گردید.

دکتر علیزاده در این جلسه با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی اظهار داشت: یکی از مباحثی که معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در طول سالهای مختلف به آن پرداخته است، بحث مفاخر و شخصیت های ملی و دینی تأثیرگذار در فرهنگ کشور بود و به تناسب آن، برنامه های مختلفی در این حوزه برگزار شده و در حوزه گردشگری، سازمان انتشارات، مرکز فرهنگی – دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی به این شخصیت ها پرداخته شده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اضافه کرد: سال قبل و با شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی به این جمع بندی رسیدیم که بخش دانشجویی از ظرفیت خوبی در معرفی ابعاد مختلف شخصیت سردار سلیمانی، چه ابعاد شخصیت زندگی و فردی و چه ابعاد شخصیت زندگی اجتماعی و حرفه ای ایشان برخوردار می باشد.

علیزاده تصریح کرد: بنابراین رویداد ملی – دانشجویی بزرگداشت سیدالشهدای مقاومت، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در دو بخش علمی- پژوهشی و ادبی – هنری تعریف شد که بخش های مختلفی را در برمی گیرند. هدف ما از برگزاری این برنامه، معرفی صحیح و درستی از ابعاد شخصیت سردار سلیمانی و همینطور استفاده از فضای هنری در حوزه های ادبی و هنری است که دانشجویان می توانند نقش مهمی در این حوزه داشته باشند.

وی اضافه کرد: سال جاری این برنامه با برگزاری همایش های علمی در هفته آینده آغاز خواهد شد. فضای مجازی این امکان را برای ما فراهم نموده است که از شخصیت های داخلی و بین المللی که شاید امکان حضورشان به سادگی فراهم نباشد، استفاده نماییم. بخشی را هم به مقاله های دانشجویی اختصاص داده ایم. نگاه اجتماع محور شهید سردار سلیمانی می تواند رویکرد خوبی برای دانشجویان باشد.

سردار سلیمانی، الگوی دینی و ایرانی متعلق به همه ایرانیان

علیزاده تاکید کرد: اگر معرفی درستی از شخصیت شهید سردار سلیمانی بعنوان یک الگوی دینی و ایرانی که متعلق به همه ایرانی ها است صورت گیرد، می توانیم تأثیرگذاری این برنامه ها را در زندگی و سبک زندگی دانشجویان شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: هنر از ظرفیت بالایی برای معرفی شخصیت های ملی، مذهبی و دینی کشور برخوردار است، اما متأسفانه در حوزه های مختلف نتوانسته ایم از این ظرفیت برای معرفی شخصیت ها به درستی استفاده نماییم. چه در حوزه هنر مکتوب و چه در حوزه هنرهای نمایشی و سینمایی باید بتوانیم ظرفیت های خویش را دخیل نماییم و می توانیم در خیلی از جشنواره ها هم در جهاد دانشگاهی و هم در جشنواره های مختلف دانشجویی، بخش هایی را به حوزه هنر برای معرفی ابعاد شخصیت و تأثیرگذاری سردار سلیمانی اختصاص دهیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: سردار سلیمانی شخصیتی است که باید به صورت مستمر در طول سال، برنامه هایی برای ایشان برگزار گردد. معتقدیم نباید هزینه های موازی صرف شده و برنامه های بی کیفیت برگزار گردد. از مشارکت در برنامه ها استقبال می نماییم و دوستانی که تمایل دارند در حوزه فعالیتهای دانشجویی مشارکت کرده و بخشی را با نام خودشان در کنار رویداد ملی – دانشجویی ما برگزار کنند، افتخار همکاری با آنها را داریم.

علیزاده اضافه کرد: رویکرد تبلیغی- ترویجی برای معرفی شخصیت ها خوب است، اما نباید تمامی برنامه ها منحصر به فعالیتهای تبلیغی- ترویجی باشد. جهاد دانشگاهی با پیشینیه علمی و پژوهشی خود، کوشیده است که به تمام ابعاد شخصیت شهید سردار سلیمانی با رویکرد علمی هم نگاه شود.

وی تصریح کرد: انحصار برنامه در ارتباط با ایشان در یک برهه خاص زمانی، نمی تواند معرفی درستی از شخصیت ایشان ارائه نماید. باید برنامه های متناسبی در طول سال تعریف شوند که بخشی از آنها ملی و بخش دیگر فراملی هستند. پس از برگزاری این رویداد اساسا صدمه شناسی صورت خواهد گرفت تا این رویداد در آینده با شکوه بیشتری برگزار گردد.

سردار سلیمانی یک رسانه است

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار داشت: یکی از برنامه های اصلی که در دستور کار مرکز مفاخر در سازمان دانشجویان قرار دارد، شهید سردار سلیمانی است. سردار سلیمانی را یک رسانه می دانیم و ایشان توانستند ابعاد مختلفی از اهداف، آرمان ها و ارزش های جمهوری اسلامی ایران را به دنیا معرفی کنند. این رسانه بودن شخصیت سردار سلیمانی علیرغم بی ادعا بودن ایشان، می تواند بسیار مؤثر باشد.

علیزاده اضافه کرد: مطالعات ما نشان داده است که دانشجویان به فعالیتهای اجتماعی علاقه مند هستند. ازاین رو، بُعد اجتماعی زندگی سردار سلیمانی باید مورد توجه قرار گیرد. در خیلی از رویدادهایی که در داخل کشور اتفاق افتاد، هم در سوانح طبیعی و هم در رویدادهای در ارتباط با مسائل اجتماعی، سردار سلیمانی حضور فعالی داشتند. معرفی این بُعد از شخصیت سردار سلیمانی به نسل آینده که اداره امور کشور را برعهده خواهند داشت داشت، بسیار مؤثر است.

لزوم استفاده صحیح از ابزار هنر در معرفی شخصیت ها

علیزاده تاکید کرد: متأسفانه در معرفی شخصیت ها نتوانتسته ایم از ابزار هنر به درستی استفاده نماییم و تابحال برای معرفی خیلی از شخصیت ها که می توانستند الگوی نسل جوان کشور باشند، از ظرفیت حوزه تئاتر، نمایشنامه، فیلمنامه و حتی ادبیات و رمان به درستی استفاده نکرده ایم.

وی تاکید کرد: جرقه بخش ادبی و هنری در رویداد ملی – دانشجویی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی کمک می نماید تا از این حوزه در معرفی غیرمستقیم سردار سلیمانی به جامعه و نسل جوان و حتی به جهان استفاده نماییم و به نظرم زبان هنر، زبان همه گیری است و مورد اقبال و استقبال قرار می گیرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اضافه کرد: بعنوان وظیفه ای که در کنار سایر نهادهای دانشگاهی و غیردانشگاهی برعهده داشتیم، سعی کردیم با برگزاری این رویداد ملی – دانشجویی، سهم کوچکی در پاسداشت زحمات، رشادت ها و فداکاری های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی داشته باشیم.

منبع: