در جهاددانشگاهی؛ پروژه افزایش طول عمر باتری های سرب-کربن کلید خورد

ربات کشاورز: سازمان جهاد دانشگاهی تهران اعلام نمود پروژه بهینه سازی کیفیت و افزایش طول عمر باتری های سرب-کربن پیشرفته آغاز شد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از سازمان جهاد دانشگاهی تهران، دکتر محمدهادی قاسمی مجری پروژه «بهینه سازی کیفیت و افزایش طول عمر باتری های «سرب-کربن» پیشرفته»، اظهار داشت: پروژه بهینه سازی خمیر منفی مورد استفاده در باتری های ایستا نظیر باتری های خودرو، باتری های مصرفی در نیروگاه ها و مراکز مخابراتی و… با هدف افزایش کیفیت و طول عمر این قبیل باتری ها در سازمان جهاد دانشگاهی تهران به انجام می رسد.
وی عنوان کرد: باتری های «سرب – اسید» پیشینه ای طولانی در ذخیره سازی انرژی دارند و می توان آنها را برای طیف گسترده ای از کاربردها استفاده نمود.
وی با اشاره به اینکه به سبب گستردگی و تنوع مصرف این نوع باتری، تحقیقات فراوانی در دنیا برای افزایش کیفیت این باتری ها در حال انجام می باشد، افزود: شرکت های ایرانی هم سابقه طولانی در تولید این نوع باتری دارند و سرمایه گذاری خوبی برای ارتقای کیفیت محصولات خود انجام می دهند.
این پروژه در قالب یک قرارداد تحقیقاتی با کارفرمای ایرانی انجام می شود
قاسمی با اشاره به اینکه این پروژه در قالب یک قرارداد تحقیقاتی با کارفرمای ایرانی به انجام می رسد، اضافه کرد: نتیجه اجرای این طرح پژوهشی، دستیابی به فن آوری تولید باتری «سرب – کربن» و افزایش کیفیت خمیر منفی باتری با بهره گیری از ترکیبات ویژه کربنی خواهد بود.
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی کاهش مشکل سولفاته شدن باتری ها را از مزایای باترهای «سرب – کربن» برشمرد و اضافه کرد: با رفع یا کاهش مشکل سولفاته شدن در باتری های «سرب – اسید»، طول عمر این باتری ها به شدت بیشتر می شود.
مجری این طرح پژوهشی با اشاره به اینکه باتری های «سرب – اسیدی» توسط تامین کننده های بزرگ جهانی عرضه می شوند و بیشترین سهم بازار را در بین تجهیزات ذخیره انرژی و باتری های قابل شارژ از نظر ارزش فروش و از نظر تولید مگاوات ساعت دارند، اشاره کرد: هم اکنون بازار جهانی باتری های خودرو بیش از ۲۵ میلیارد دلار و برای باتری های صنعتی حدود ۱۰ میلیارد دلار در سال است.
وی اضافه کرد: مزایایی از قبیل متمرکز و فشرده بودن، استفاده و استقرار راحت، اقتصادی بودن و پاسخ فوری برای ورود و خروج انرژی با باتری، استفاده از باتری های «سرب – اسیدی» را گسترش داده و بازار آن رو به رشد است.
قاسمی در ادامه توضیح داد: بیشتر باتری های صنعتی برای کاربردهای ایستا استفاده می شوند تا یک منبع برق ایمن برای تجهیزات حساس و حیاتی نظیر تجهیزات مخابراتی، شبکه های داده، و محدوده بزرگی از کاربردهایی که ادامه تامین برق در آنها لازمست، فراهم آورند.
مجری طرح «بهینه سازی خمیر منفی باتری، برای افزایش طول عمر و کیفیت»، در بخش دیگری از سخنانش توضیح داد: هر چه ظرفیت تولید برق از منابع انرژی تجدیدپذیر نظیر انرژی آبی، انرژی باد، انرژی خورشیدی، انرژی گرمایی و انرژی زیست توده بیشتر می شود، نیاز به ذخیره سازی انرژی در شبکه های برق هم به طرز فزآینده ای به یک مقوله مهم تبدیل می شود و باید متناسب با نیاز صنایع در راستای افزایش کارایی و کیفیت باتری ها تحقیقات بیشتری صورت گیرد.