رئیس مرکز پژوهش های مجلس: بودجه آموزش عالی باید برنامه محور و مساله محور باشد

به گزارش ربات کشاورز، رئیس مرکز پژوهش های مجلس با تکیه بر نقش و اهمیت دانشگاه ها در توسعه و حل مسائل کشور، تصریح کرد: بودجه آموزش عالی باید برنامه محور و مسئله محور باشد.
به گزارش ربات کشاورز به نقل از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، جلسه بررسی بودجه آموزش عالی با حضور بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس و با حضور معاونین و مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و روسای دانشگاه های شهید بهشتی، خوارزمی، پیام نور، معاونین اداری و مالی دانشگاه های علمی- کاربردی و فنی و حرفه ای و رئیس صندوق رفاه دانشجویی به همت دفتر آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد.
بابک نگاهداری در این جلسه با تکیه بر نقش و اهمیت دانشگاه ها در توسعه و حل مسائل کشور، اظهار داشت: مسائل و چالش های دانشگاه در برنامه هفتم توسعه و همینطور بودجه سال ۱۴۰۱ می بایست مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: رویکرد بودجه ریزی در وزارت علوم و دانشگاه های زیر مجموعه آن باید از هزینه ای به سمت برنامه محور تغییر پیدا کند و مسائل و اولویت های کشور در مأموریت دانشگاه ها قرار گیرد.
مدیر کل حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این نشست، اظهار داشت: هم اکنون بیشتر از ۹۷ درصد از اعتبارات دانشگاه ها صرف حقوق و دستمزد می شود و امور پژوهشی و فناوری، فرهنگی و رفاهی دانشگاه ها از این نظر در مضیقه قرار دارند.
وی ضمن اشاره به بالا رفتن نرخ ارز اظهار داشت: یک عضو هیات علمی تا ۴ سال پیش حدود ۴۰۰۰ دلار حقوق دریافت می کرد اما این مبلغ حالا به زیر ۱۰۰۰ دلار رسیده است.
مسئول بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در ادامه افزایش چند برابری هزینه های تغذیه و رفاهی دانشجویان بعد از بازگشایی دانشگاه ها به دلیل تعطیلی شیوع کرونا و عدم تناسب بین اعتبارات دولتی و هزینه تمام شده تغذیه دانشجویی را یکی از مهم ترین چالش های دانشگاهها برشمرد.
رئیس صندوق رفاه دانشجویی با بیان نگرانی از اعتبارات پایین صندوق رفاه دانشجویی، اظهار داشت: صندوق رفاه با این حجم اعتبارات توان حمایت و پشتیبانی از دانشجویان را ندارد و هم اکنون حدود ۶ درصد دانشجویان را پوشش می دهد.
ایشان در ادامه اظهار داشت: در ماده (۸) قانون جوانی جمعیت صندوق های رفاه دانشجویی موظف شده اند که مبالغی بعنوان ودیعه مسکن به دانشجویان متاهل فاقد مسکن پرداخت نمایند، اما تابحال هیچ گونه اعتباری برای پرداخت مبلغ فوق در اختیار صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم قرار نگرفته است.
فرسودگی ساختمان های آموزشی و خوابگاه های دانشجویی، کمبود اعتبارات پژوهش و فناوری و گرنت اعضای هیت علمی همینطور عدم توانایی در تأمین وسائل و امکانات آزمایشگاهی دانشگاه ها از دیگر چالش هایی بود که حاضرین در جلسه به آنها اشاره داشتند.

منبع: