مسیری که کاظمی آشتیانی در جهاد دانشگاهی آغاز کرد؛ قدم های رویان به سمت ایران جوان

به گزارش ربات کشاورز، پژوهشگاه رویان که ۳۲ سال قبل به دست دکتر کاظمی آشتیانی، در پاسخ به نیاز آن روز جامعه تاسیس شد، امروز هم می تواند کمکی به رفع بحران جمعیتی کشور باشد.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از ایسنا، دکتر سعید کاظمی آشتیانی در اول فروردین سال ۱۳۴۰ در تهران متولد شد. وی در سال ۱۳۵۸ در رشته فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران تحصیلات دانشگاهی خویش را شروع کرد. تعطیلی دانشگاه ها همزمان با انقلاب فرهنگی اندکی در تحصیل او وقفه ایجاد کرد و با حضور وی در جبهه های جنگ ایران و عراق این وقفه طولانی تر شد، اما سر انجام بعد از ۱۱ سال، در سال ۱۳۶۹ مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته فیزیوتراپی دریافت کرد و از دانشکده علوم توانبخشی فارغ التحصیل شد.

وی با همکاری دو تن از همکارانش در سال ۱۳۶۱، جهاد گروه پزشکی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران تأسیس کرد و تا سال ۱۳۷۰ مسؤولیت بخش طرح ها و تحقیقات آنرا بر عهده داشت. از سال ۱۳۷۱ همراه با تغییرات ساختار مدیریتی جهاد دانشگاهی در سمت ریاست جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی ایران به فعالیت پرداخت که این فعالیت تا آخر عمرش ادامه داشت.

در سالی که جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران مجری نخستین کنگره باروری و ناباروری دانشگاه بود، ایده تاسیس یک مرکز درمان ناباروری توسط همکاران دکتر کاظمی آشتیانی عنوان شد. کارهای تحقیقاتی اولیه در یک کلینیک کوچک شروع شد و همکاران برای آموزش به آلمان فرستاده شدند. با عنایت مقام معظم رهبری و مساعدت های بنیاد مستعضفان یک ساختمان در منطقه زعفرانیه در اختیار رویان قرار داده شد و مؤسسه رویان در خرداد ماه سال ۱۳۷۰ آغاز به فعالیت کرد.

در دوران مسئولیت کاظمی آشتیانی رویان توانست به موفقیت هایی همچون تولد نخستین کودک حاصل از روش باروری آزمایشگاهی IVF در تهران، تولد نخستین کودک حاصل از روش میکرواینجکشن ICSI در کشور، تولد نخستین کودک حاصل از روش تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی جنین (PGD) در ایران، استفاده از سلول های بنیادی برای ترمیم ضایعات قلبی ناشی از سکته برای اولین بار در کشور و… برسد.

سرانجام کاظمی آشتیانی؛ این چهره علمی کوشا در ۱۴ دی سال ۱۳۸۴ در سن ۴۴ سالگی در بیمارستان بقیهالله تهران دعوت حق را لبیک گفت.

ماموریت رویان؛ پاسخگویی به نیاز جامعه

مجموعه رویان در آن دوران در پاسخ به یک نیاز جامعه شروع به کار کرد. در دورانی که بیشتر افرادی که درگیر ناباروری بودند، برای درمان به کشورهای خارجی رجوع می کردند، رویان فعالیت خویش را شروع کرد. هم اکنون که بیشتر از هشتاد مرکز درمان ناباروری در کشور چه در قسمت خصوصی و چه دولتی خدمات عرضه می دهند، رویان نقش مؤثری را در این حوزه به خودش مختص کرده است.

در حال حاضر سه پژوهشکده پزشکی تولید مثل، پژوهشکده زیست شناسی و فناوری سلول های بنیادی رویان و پژوهشکده زیست فناوری در پژوهشگاه رویان فعالیت می نمایند.

پژوهشکده پزشکی تولیدمثل در زمینه های افزایش میزان باروری، سلامت جنین و بهبود سلامت جامعه از راه تحقیق و درمان ناباروری در حوزه های مختلف تولید مثل فعالیت دارد. این پژوهشکده شامل گروههای پژوهشی ژنتیک تولید مثل، جنین شناسی، اپیدمیولوژی و سلامت باروری، اندوکرینولوژی و ناباروری زنان، ناباروری مردان و تصویربرداری تولید مثل است.

پژوهشکده زیست شناسی و فناوری سلول های بنیادی رویان در زمینه طب پیوند با شناخت مبانی پایه زیست شناسی سلول های بنیادی، توسعه­ تحقیقات ترجمانی سلول های بنیادی روی حیوانات آزمایشگاهی و انجام کارآزمایی های بالینی فعالیت دارد. این پژوهشکده شامل گروههای پژوهشی سلول های بنیادی و زیست شناسی تکوینی، فناوری نانو و زیست مواد، زیست پزشکی ترمیمی و سلول درمانی و زیست شناسی سامانه های مولکولی است.

پژوهشکده زیست فناوری هم در زمینه­ تولید دام و محصولات وابسته در رابطه با زیست فناوری آن به فعالیت می پردازد. این پژوهشکده شامل گروههای پژوهشی مهندسی ژنتیک، زیست شناسی سلول های جنسی و گروه زیست فناوری است.

ایران و معضل سالمند شدن جمعیت

یکی از چالش های ایران آینده، سالمند شدن جمعیت است. برآوردهای جمعیتی نشان داده است که ایران در ۳۰ سال آینده با بحران جمعیتی مواجه می شود و بیشتر از ۳۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد.

یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در تشدید مسئله سالمندی، کاهش بُعد خانوار یا کوچک تر شدن خانواده ها است. هم اکنون الگوی فرزندآوری در خانواده ها تغییر کرده، سن ازدواج بالاتر رفته و تمایل زوجین به فرزندآوری کمتر شده است. با اینکه که مسائل و مشکلات اقتصادی خانواده ها یکی از علل بالارفتن سن ازدواج و عدم تمایل زوجین به فرزندآوری است، ولی کمک به درمان حدود ۳ و نیم میلیون زوج نابارور هم می تواند در رفع بخشی از این معضل جمعیتی کمک کننده باشد.

پژوهشگاه رویان هم بعنوان یکی از نخستین مراکز درمان ناباروری در ایران می تواند با فراهم کردن زمینه خدمات ارزان و در دسترس به زوجین نابارور قدمی به سمت «ایران جوان» و رفع بحران جمعیتی کشور بردارد.

منبع: