با هدف دسترسی پژوهشگران صورت گرفت؛ تجهیز چهار مرکز دانشگاهی به دستگاههای در رابطه با فناوری های شناختی

به گزارش ربات کشاورز، با هدف توسعه فعالیتهای تحقیقاتی، علمی و فناورانه درحوزه های شناختی و دسترسی پژوهشگران به امکانات و خدمات آزمایشگاهی چهار مرکز علمی و دانشگاهی به تجهیزات پیشرفته شناختی مجهز شدند.

به گزارش ربات کشاورز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در جهت اهداف و برنامه های خود طی سالجاری نسبت به تجهیز پژوهشگاه رویان و دانشگاه های تهران، صنعتی شریف و علوم پزشکی تهران برای فعالیتهای تحقیقاتی در حوزه علوم شناختی به دستگاه الکتروفیزیولوژی اقدام نموده است.
دستگاه الکتروفیزیولوژی در ثبت سیگنال های مغزی تک نورون در محیط های آزمایشگاهی و پژوهشی استفاده می شود.
محققان و پژوهشگران بخصوص در حوزه های علوم اعصاب شناختی می توانند با بررسی و تحلیل سیگنال های الکتریکی سلول های نورون های عصبی ذخیره شده توسط این دستگاه، فرآیند مولکولی و سلولی مغز و اختلالات و نارسایی های مرتبط مغزی را شناسایی و از این یافته ها برای رفع و درمان نارسایی ها و مشکلات دراین زمینه اقدام نمایند.
ثبت سیگنال های عصبی برای مشاهده و مطالعه ادراک، تصمیم گیری و یادگیری در مغز برای رمزگشایی از فرآیندهای هسته های فیزیولوژی و محاسباتی مغز ضروری می باشد.
در چارچوب برنامه های حمایتی و مشارکتی ستاد در سالهای اخیر حدود ۱۰۰ مرکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی به دستگاه ها و تجهیزات مختلف همچون سیستم های ثبت فعالیتهای الکتریکی مغز، سیستم رهگیر چشمی، دستگاه طیف نگاری کارکردی نزدیک فروسرخ و سیستم تحریک الکتریکی فراجمجمه ای مجهز شدند.
حمایت از ایجاد زیرساخت های تحقیقاتی و علمی مورد نیاز کشور در حوزه علوم و فناوری های شناختی، ایجاد شبکه ای برای اشتراک گذاری امکانات و خدمات آزمایشگاهی، جذب نخبگان و محققان کارآمد به فعالیت در حوزه های دانش علوم شناختی از اهداف مهم این ستاد به حساب می آید.
تشویق و ترغیب محققان و متخصصان برای دستیابی به خودکفایی و بومی سازی تجهیزات و پشتیبانی از تولید ابزارها و دستگاههای فن آورانه توسط مراکز و شرکتهای دانش بنیان هم از دیگر سیاست های ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی است.