با اشاره به فرمایشات روز گذشته رهبری مطرح شد؛ برنامه بنیاد ملی نخبگان برای تحرک مبتکرانه علمی نخبگانی

به گزارش ربات کشاورز، دبیر همایش ملی نخبگان ضمن اشاره به مطالبه رهبری برای ایجاد یک خیز جدید علمی و تحرک مبتکرانه علمی اظهار داشت: بنیاد در نظر دارد طرح های آینده سازی را با افق ۵ تا ۱۰ سال با محوریت نخبگان اجرا نماید.

یاسین کیخا در گفت و گو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به دیدار ۷۰۰ نفر از نخبگان و استعدادهای برتر کشور با رهبر انقلاب که روز گذشته ۲۵ مهرماه و در دومین روز از سیزدهمین همایش ملی نخبگان برگزار شد، اظهار نمود: پس از سخنرانی رئیس بنیاد ملی نخبگان، ۷ نفر از نخبگان (۵ آقا و ۲ خانم) نکات، انتقادات و پیشنهاداتی را پیرامون موضوع هایی چون آلودگی هوا، طب سنتی و گیاهان دارویی، خودرو، کوانتوم، کشاورزی و.. مطرح نمودند.
سخنرانی ۷ نخبه مقابل رهبری / از فناوری های کوانتومی تا اصلاح نظام توزیع یارانه های حوزه انرژی
دبیر سیزدهمین همایش ملی نخبگان به تشریح موضوعات مطرح شده از جانب نخبگان پرداخت و اظهار داشت: این موضوعات شامل سازوکار نقش آفرینی شرکتهای دانش بنیان در حوزه خودرو، بهبود اجرای سیاست های محرومیت زدایی از مناطق محروم، اهمیت سرمایه گذاری کشور در زمینه فناوری های راهبردی و اقتدارآفرین، نظیر فناوری های کوانتومی و صنعت تراشه، چالش های سیاستگذاری بخش کشاورزی و اصلاح روند مشارکت نهادهای علمی و عناصر دانشگاهی در این عرصه، بروزرسانی دستورکارهای حوزه مدیریت آلودگی هوا و اصلاح نظام توزیع یارانه های حوزه انرژی و اهمیت جایگاه جهانی طب سنتی و گیاهان دارویی، مزیت های نسبی ایران و بازار جهانی خدمات و محصولات این حوزه بود.
تاکید رهبری بر توجه بدنه جوان دولت به پیشنهادات نخبگان
کیخا اضافه کرد: حضرت آقا در واکنش به نکات مطرح شده از جانب نخبگان، تاکید نمودند جوانان به واسطه حضور در بدنه دولت و اجرایی کشور باید پای کار بیایند و پیشنهادات خوب را بشنوند و اجرا کنند. سال جاری مخاطب حضرت آقا در رابطه با مباحثی که نخبگان مطرح نمودند، جوانان حاضر در دولت و نخبگان بودند که به نظرم نکته مهم و مستلزم اینست که بدنه دولت که بدنه جوانی هم هست، خودش را نسبت به مسائل مطرح شده پاسخگو بداند و در حیطه اجرا اقدام نماید.
رهبری خواهان یک خیز جدید و فصل جدیدی از تحرک مبتکرانه علمی شدند
وی ضمن بیان این مطلب که نقطه طلایی فرمایشات آقا در حوزه نخبگانی این بود که ایشان خواهان یک جهش تازه و ورود به فصل جدیدی از فعالیتهای نوآورانه در مراکز و محیط های علمی-دانشگاهی شدند، بیان نمود: ایشان تاکید داشتند نخبگان، دانشجویان و مراکز علمی-دانشگاهی کشور باید خویش را برای یک خیز جدید و فصل جدیدی از تحرک مبتکرانه علمی آماده کنند.
جهش در راهکارهای میان بر و تحول آفرین توسط نخبگان
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان، اظهارات حضرت آقا پیرامون خیزش و جهش در راهکارهای میان بر و تحول آفرین توسط نخبگان را فتح باب جدیدی در نگاههای ایشان برای جامعه نخبگانی برشمرد و اظهار داشت: حضرت آقا اشاره ای هم به رشد علمی کشور و یا همان نهضت نرم افزاری و مرزشکنی علمی در دو دهه قبل داشتند و در ادامه مطالبه جدید ایشان این بود که موج دیگری برای رشد و جهش علمی و دانشی کشور باید اتفاق بیفتد؛ طبیعتاً در این راه نقش اصلی بر عهده جامعه نخبگانی است چون که ایجاد مسیرهای جدید و شتاب مضاعف علمی، مستلزم توان و استعداد بالایی است که باید آنرا در نخبگان جست.
تاکید بر حس مفید بودن نخبگان / ضرورت ایجاد بستر جدید برای عرضه راهکارهای تحول آفرین
کیخا در ادامه تصریح کرد: در بخشی دیگر، ایشان بحث مفید بودن نخبگان و ایجاد بستری مناسب از جانب مسؤلان که جامعه نخبگی در آن حس مفید بودن داشته باشد را مورد تاکید قرار دادند که در اینجا مشخص می شود که در فرمایشات آقا از مطالبه جهش و خیز جدید تا حس مفید بودن یک پیوستگی معنایی وجود دارد. دولتمردان باید این عرصه جدید را برای فعالیتهای نخبگانی ایجاد کنند تا آنها راهکارهای تحول آفرین خودشان را در اختیار حاکمیت قرار دهند و بدنه دولت در ادامه به آن جامه عمل بپوشانند.
اشتغال نخبگان باز هم مطالبه رهبری بود / فراخوان جدید جذب در دستگاه ها بزودی اعلام می شود
وی ضمن اشاره به این که نکته دیگر مطرح شده در این نشست که سال قبل هم مورد تاکید حضرت آقا بود، اقدامات مشخص برای نخبگان بود، اظهار داشت: ایشان تاکید نمودند امکان اشتغان و امکان تداوم مطالعات و تحقیقات دو توقع نخبه از دستگاه مدیریت کشور است که باید این دو امکان برای آنها فراهم گردد. بنیاد ملی نخبگان عطف به فرمایشات سال گذشته، بحث جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی را شروع کرده است که هزار و ۲۰۰ نفر وارد این فرآیند شدند نزدیک ۳۵۰ نفر جذب شدند و کد استخدامی دریافت نمودند. ظرف ۲-۳ هفته آینده در صورت مشخص شدن دفترچه مشخصات مشاغل و شرایط خاص در هماهنگی با دستگاه ها، فراخوان جدیدی برای جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی اعلام خواهد شد.
پیشنهاد اجرای «طرح های آینده ساز» به معاونت علمی / ایجاد مسیرهای فناورانه برای اثرگذاری نخبگان
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان از برنامه بنیاد برای تحقق فرمایشات رهبری پیرامون ایجاد جهش و خیز جدید علمی اطلاع داد و اظهار داشت: در این خصوص بنا داریم یک سری طرح هایی را با عنوان «طرح های آینده ساز» به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری عرضه دهیم؛ اینها طرح هایی هستند که مدت زمان اجرای آنها در بازه های زمانی ۵ تا ۱۰ سال آینده در نظر گرفته شده و اغلب موضوع هایی اند که افق های جدیدی را پیش روی نخبگان ایجاد می کنند و مسیرهای فناورانه و مطلوبی را برای اثرگذاری نخبگان پیش روی آنها قرار خواهد داد.
تحول آفرینی با اجرای طرح های فناورانه و آینده نگرانانه
وی ضمن بیان این مطلب که این طرح ها، اتفاقات امیدبخش و تحول آفرینی را در بستر یک سری مسائل چالشی، فناورانه و آینده نگرانه ای ایجاد می کند، تصریح کرد: بعضی از این موضوعات پیش از این مطرح و بررسی شده اما باید در تعامل با معاونت علمی آنها را نهایی نماییم که بعد از آن موضوعات و بسترِ اجرا اعلام خواهد شد.
کیخا در انتها خاطرنشان کرد: این طرح ها، از موضوعات جاری و معمولی که هم اکنون صنایع و اقتصاد ما درگیر آن است، یک گام جلوتر است؛ چون که ما معتقد هستیم نخبگان باید مرزشکنی و آینده سازی برای کشور کنند. نخبگان هستند که باید معماری آینده کشور را بسازند. هدفگذاری ما اینست که اگر این طرح ها به نتیجه برسد، اثر این کارهای تحول آفرین در زندگی مردم هم درک و دیده شود.

منبع: